بی خوابی های یک ذهن سرگشته

کانال تلگرام @khablog

بی خوابی های یک ذهن سرگشته

کانال تلگرام @khablog

حدود 14ماه زمان از شروع چشم انداز 20ساله گذشته است. یعنی در حدود کمی بیشتر از 5% زمان بندی سپری شده و قاعدتاً باید حداقل 5% از برنامه اجرا شده باشد. آیا برای این برنامه گانت چارتی (Gantt chart) ترسیم شده است که میزان پیشرفت، تأخیر و یا زمان های شروع و پایان زیر برنامه ها را در خود نمایش دهد؟ متولی و کنترل کننده این زمان بندی چه نهاد، سازمان و یا اشخاصی می باشند؟ آیا برای جلوگیری از تأخیرها و عقب ماندگی از زمان اسمی برنامه راه کارهایی در نظر گرفته شده است؟ اینها سؤالاتی است که باید توسط مسئولین ذیربط به مردم پاسخ داده شود.

فرض مردم جامعه آن است که جهت پیشبرد اهداف چشم انداز تمامی راهکارها، موارد، موانع و مشکلات پیش بینی شده است؛ ولی دغدغه اصلی آن است که چه شخص یا اشخاصی ضمانت اجرای آن را بر عهده گرفته اند و مترصد کنترل چنین پروژه عظیمی می باشند، که به محض تاخیر و تعجیل، مردم را در جریان قرارداده و مسئولین مجری هر زیر برنامه را مورد تشویق و یا توبیخ قرار دهند. همچنین باید برای هر واحد کاری و زمانی، خط کش هایی با قابلیت سنجش امور مربوطه در دستانشان باشد تا کلی گویی ها ، طفره روی ها، آمار و ارقام ارائه شده توسط مسئولین امر، قابل اندازه گیری و محک باشد تا به صرف ارائه آمار و ارقام سازمان مربوطه، نمودار پیشرفت، ترسیم نگردد و در نهایت به راحتی موازی کاری ها و کوتاهی ها قابل تشخیص باشند. این گانت چارت عظیم و طویل تنها مربوط به دولت نمی باشد که فقط دولت آن را کنترل و داده آمایی نماید، چرا که دولت فقط بخشی از آن است و عملکرد دو قوه دیگر و نهاد های زیر مجموعه مقام رهبری نیز بخشهایی دیگر از این نمودار حساس می باشند. پیش فرض ما آن است که کمیته ای متشکل از هر سه قوه و زیر نظر ارائه دهندگان چشم انداز، امر خطیر کنترل، بازرسی و درج میزان عملکرد و پیشرفت برنامه را به دور از تعصبات و اغماضات صنفی و سیاسی به عهده گرفته باشند و در پایان هر فصل و هر سال میزان عملکردها و درصد پیشرفتهای هر زیر برنامه بصورت ارقام و نمودار صحیح در رسانه ها منعکس گردد. آمار و ارقامی که باید تنها مرجع قابل اطمینان و استناد نظام جمهوری اسلامی باشد؛ نه آماری که توسط هر مدیری اعلام میگردد که گاه در سخنان آنها تفاوتها و اختلافهای بسیار فاحش و دور از واقعیتی عنوان می گردد.
بدون این اقدامات، آیا هم اکنون مسئولین ارشد نظام می توانند عنوان کنند که جهت تحقق اهداف چشم انداز، تا امروز حداقل 5% پیشرفت داشته ایم؟

نظرات (۳)

سلامسوال بجایی بود و هست!اما کو پاسخگو؟؟؟؟
سلامبابا بی خیال کمپوت را الان براتون می خریم از این نوشته ها دست بردارید.کمپوت براتون نمی اریم.
بنام حقبا قدم های خسته، شبگرد آشنا، در کوچه های خلوت شهر، آرام آرام می رود.کوچه ها تاریک، خلوت، ساکت، خاموش.پنجره ها بسته. درها بسته. شهر در خود نشسته و سنگین خفته است.صدای باد، سکوت شب را یک لحظه می شکند.نگاه کن! شهر تاریکست.چراغی روشن نیستشب بخیر!

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی