بی خوابی های یک ذهن سرگشته

کانال تلگرام @khablog

بی خوابی های یک ذهن سرگشته

کانال تلگرام @khablog

مسجدالاقصی یا مسجد قبه الصخره...

سه شنبه, ۲۴ مرداد ۱۳۸۵، ۰۵:۱۸ ق.ظ

اردیبهشت ماه سال قبل بود که دو تا از بچه های کلاس قصد داشتند در اعتراض به تهدید صهیونیست های افراطی در تخریب مسجد الاقصی برنامه ای برگزار کنند. از من هم خواستند در اجرای این برنامه به آنها کمک کنم. به همین خاطر مطالعاتی در مورد جریانات فلسطین و مسجد الاقصی انجام دادم که به نتایج جالبی دست پیدا کردم. البته به مطلبی هم در وبلاگ یکی از دوستان برخوردم که از آن هم استفاده ای کردم.  با توجه به اینکه در روزهایی قرار داریم که فلسطین و لبنان و جنایت های اسرائیل نقطه تمرکز اکثر رسانه های خبری دنیا قرار گرفته است یکی از این نکات را می نویسم که به نظرم از بقیه آنها جالب تر و قابل تامل تر بود. مسجد الاقصی واقعی کجاست؟

اگر روزنامه نگاری از رهبران کشورهای عربی و حتی اسلامی که بپرسد مسجدالاقصی در کجا بیت‌المقدس قرار گرفته و گنبد آن چه رنگی است به طور حتم اکثر آنها پاسخ خواهند داد مسجدالاقصی مسجدی است که شبانه روز عکس آن در صفحه تلویزیون‌ها نمایان است و از زمان آغاز دوباره انتفاضه پخش تصاویر از آن چند برابر شده است، سپس می‌افزاید رنگ گنبد آن هم طلایی رنگ است.
می‌توان به راحتی پیش بینی نمود که 50 تا 70 درصد از مردم نیز همین پاسخ را خواهند داد، یا شاید درصد بیشتری. اما این پاسخ‌ها نشان از ناآگهی مردم به دلیل عدم اطلاع‌رسانی صحیح به اکثر امت اسلامی و نبود اطلاعات کافی از مسئله مسجدالاقصی نزد آنان است.
این در حالی است که مسئله مسجدالاقصی بیشترین حضور و توجه را در دستور کار نشست سران کشورهای عربی در نشست‌هایی چون نشست قاهره و نشست سران کشورهای اسلامی در دوحه داشته است.
به هر شکل آن تصویری که از مسجدالاقصی در اذهان عمومی وجود دارد و حتی مردم مسلمان در مناسبت‌های مختلف با حمل تصویر و ماکت آن خواهان آزادی آن هستند، آن مسجد که هشت ضلعی و گنبد آن زرد یا طلایی رنگ است، مسجد الاقصی نیست بلکه مسجد «قبه الصخره» است.
اما مسجدالاقصی که مردم برای آن قیام نمودند و همچنان نیز به دلیل اهانت به ساحت آن خشگمین و به خواسته‌اند، در گوشه‌ای از صحنی که مسجد قبه‌الصخره در آن است، قرار گرفته و رنگ گنبد آن سبز رنگ است.
باید اذعان داشت صهیونیست‌ها در راستای تحقق اهداف شوم خود در ساختن معبد سلیمان به جای مسجدالاقصی اقدام به چاپ و انتشار عکسهایی از قبه‌الصخره به عنوان مسجدالاقصی کرده و این گونه به جوامع اسلامی قبولاندند که هیچ فرقی بین این دو مسجد وجود ندارد.
در میان صحن مستطیل شکل حرم قدسی، مسجد قبه‌الصخره که گند آن طلای رنگ است قرار گرفته و در گوشه جنوبی این صحن موقعیت و ساختمان اصلی مسجدالاقصی، قبله اول مسلمانان قرار دارد. مسجدالاقصی آنجاست و پیامبر عظیم‌الشأن اسلامی ابتدا به سوی این محل نماز می‌گذاردند.
مسجدالاقصی که در ضلع جنوبی حرم شریف قرار دارد و طول آن 88 و عرض آن 35 متر و دارای 53 ستون مرمرین است. صلیبیان پس از اشغال قدس در سال 1099 بخشی از آن را به کلیسا تبدیل کردند اما پس از آزادی قدس، مسجدالاقصی تعمیر،‌ محراب آن نوسازی و گنبد آن با مرمر پوشانده شد و یک منبر چوبین در آن قرار داده شد.
اما در مورد مسجد قبه‌الصخره باید گفت مسجد صخره که به دلیل نقشی که در واقعه اسرا و معراج پیامبر اعظم(ص) و نزول ایشان در مسجد صخره دارد، مورد توجه ویژه مسلمانان است. زیر گنبد طلایی این مسجد که نماد قدس نیز می‌‌باشد صخره‌ای موجود است که دلیل نام‌گذاری مسجد هم به همین خاطر است. گفته می‌شود محراب موجود در صحن مسجد محل برگزاری نماز جماعت پیامبراکرم(ص) با پیامبران و فرشتگان در شب معراج بوده است.


 

نظرات (۷)

دوست عزیز سلامخسته نباشید، خیلی عالی است.خیلی ممنون از حضور سبزتان. در ضمن، فرارسیدن بیست و هفت رجب، سالروز بعثت نبی مکرم اسلام را خدمت شما و همه رهروان واقعی ایشان، بخصوص به محضر مبارک فرزند گرامی ایشان حضرت بقیَةٌ الله الاعظم ارواحنا فداه تبریک و تهنیت عرض می کنم.خدا نگهدار
سلام. مطلبی جالب و نو بود .موفق باشی
  • توسط:سکلیک
  • نشنیده بودم!جالب بود!
    سلام.خسته نباشید.مطلب جدیدی بود تا به حال بهش بر نخورده بودم.
    سلامممنون که سر زدید
  • توسط:پی نوشت
  • سلام------------------------------------خوشحالم که با دست نوشته هایپخته ای در بلاگ شما روبرو شدم.سر فرصت همه را می خوانم.یاحق======================//حسام//==================
  • توسط:استاد
  • با سلام بسیار خواندنی بودند. شاد باشید.

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی