بی خوابی های یک ذهن سرگشته

کانال تلگرام @khablog

بی خوابی های یک ذهن سرگشته

کانال تلگرام @khablog

معمای Gazzag به نقل از وبلاگ PersianBuddy

چهارشنبه, ۷ دی ۱۳۸۴، ۰۲:۰۱ ب.ظ

فکر می کنم اکثر اونایی که عضو ارکات بودند بعد از فیلتر شدنش رفتن طرف Gazzag . اولش فقط با دعوت نامه از اعضا می شد عضو شد ولی بعدش ثبت نام آزاد شد . یه چیزی که خیلی واسه همه جالب بود این بود که Gazzag لیست خیلی کاملی از تمام شهرهای ایران و حتی محله ها رو داره . از تهران بگیر تا قیرقوز آباد ِ ممسنی ! خب ، خیلی خوبه ، نه ؟ ولی من یه مدته که به این سایت مشکوکم . اصلا کسی می دونه این سایتو کیا اداره می کنن ؟ چی ازش می دونید ؟ چرا اسمش گزگه ؟ معنی این کلمه چیه ؟ بعضی جاها می خوندم که طراحای این سایت مال قزاقستان هستن ، واسه همین اسمش گزگه ! توی این سایت هیچ توضیحی درباره این موضوع وجود نداره . فقط یه قسمتی هست با عنوان Company که اونجا هم بر خلاف اسمش چیزی درباره اینکه گرداننده های این سایت کیا هستن نیست . فقط یه سری توضیحات داده که توی این سایت می تونید دوستاتونو پیدا کنید و فلان امکاناتو هم داره .
اطلاعات مربوط به ثبت دومِین این سایت نشون میده که ظاهرا گزگ یه سایت برزیلیه . آدرس و مشخصات ثبت کننده ها هم مال برزیله . فرض کنیم که واقعا همین طور باشه . حتما می دونید که برزیلی ها از مشتری های پروپاقرص این جور سایت ها هستن . توی اورکاتم اگه اشتباه نکنم از لحاظ ملیت ِ اعضای سایت ، برزیل اوله . حالا یه سوال : این سایت دیتابِیس کاملی داره از تمام شهرهای ایران با محله هاشون . ولی واسه خود ِ برزیل همچین اطلاعاتی رو نداره ! من توی سرچ ِ گزگ برزیلو انتخاب کردم . بعدش تو قسمت state ، ریودوژانیرو ( RJ ) رو انتخاب کردم . بعد واسه شهر ، خود ِ ریودوژانیرو که پایتخت برزیله . ولی ! ... دیگه زیرشاخه ای واسه انتخاب کردن وجود نداره !!! یعنی دیگه لیستی برای محله های ریو وجود نداره . در صورتی که اگه (( ایران )) ، (( تهران )) و (( تهران )) رو انتخاب کنید می تونید از توی لیست بالابلندی که وجود داره یکی از قسمت های تهران و محله هاشو انتخاب کنید . خب ، چرا ؟! برزیلی ها عاشق چشم و ابروی ایرانیا هستن ؟! ...
شما هم مثل من مشکوک شدید یا که هنوز نه ؟ اشکالی نداره . حالا اینو داشته باشید :
چند روز پیش که داشتم توی گزگ می چرخیدم موقع لود شدن یکی از صفحه ها ، توی status bar اینترنت اکسپلورر یه چیزی دیدم که چشمام گرد شد . فایل های یه قسمتی از صفحه (Gazzag Communicator Applet ) از این آدرس لود میشد :
با وارد کردن این آدرس به صفحه ای میرسید با این پیغام :
You are not authorized to view this page
من زیاد اطلاعات فنی ندارم ولی می دونم که این پیغام یعنی اینکه همچین مسیری وجود داره . خب ، نکنه برزیلیا هم فارسی حرف می زنن ؟!
اصلا اینا هیچی . فکر می کنید چند درصد اعضای این سایت ایرانی هستند ؟ من که تا حالا کسی رو که از امریکا یا اروپا باشه توی این سایت ندیدم
یه نکته دیگه و اون اینکه موقع ثبت نام توی این سایت و توی فرم مشخصات ، قسمت (( کدپستی )) از مواردیه که حتما باید وارد بشه . حالا درسته که اکثرا کدپستی واقعی رو وارد نمی کنند ولی حتما یه عده به خیال اینکه این سایت برزیلی ( ! ) چه کار خاصی با کدپستی ما می تونه بکنه اون قسمتو با کدپستی واقعیشون پر می کنند
نظر من اینه : یه عده توی این مملکت که نمی دونم کی هستن با توجه به محبوبیت سایت هایی مشابه ارکات با راه انداختن این سایت یه مجموعه کامل از اطلاعات شخصی رو جمع آوری کردن و اطلاعاتشون هم در حد کوچه و کد پستی شماست ! فقط نکته مبهم قضیه واسه من فیلتر شدن این سایته ، که باعث میشه شکم به یقین تبدیل نشه . البته آی اس پی ِ من فیلترش نکرده ، بقیه جاها را نمی دونم .
تصحیح و توضیح : باشه بابا ، پایتخت برزیل برازیلیاس ! ریودوژانیرو یه شهر دیگه برزیله D: ولی آخه اطلاعات برازیلیا رو هم نداره . در ضمن من یه اشتباه ضایعی کردم . اون موردی که توی آدرس اون صفحه خاص از سایت هست احتمالا JAVAb4 هست که من فارسی خوندمش ! حرفمو در اون مورد خاص پس می گیرم . ممنون از تذکرتون .
ولی هنوز اکثر سوال های من بی جواب مونده :
- اینطور که من فهمیدم این سایتو خیلی جاها فیلتر نکردند . دلیلش چی می تونه باشه ؟! مگه این سایت چه تفاوتی با ارکات یا سایت های مشابه داره ؟ میشه لطف کنید و بگید که ISP شما فیلترش کرده یا نه ؟
- یکی از دوستان توی کامنت ها گفته که این سایت به خاطر این که می دونسته ایرانیا خیلی طرفدار همچین سایت هایی هستند همچین دیتابیس کاملی برای ایران داره . حالا جواب منو بدید . پاکستانی ها ، هندی ها و امریکایی ها چی ؟ خود برزیل چی ؟
- جالبه که بدونید توی این سایت فقط 250 نفر از امریکا هستند ! فقط 250 نفر . که خیلی هاشونم از اسمشون مشخصه که از ایرانی های ساکن امریکا هستند . این آمار عجیب نیست ؟
- تعداد نتایج جستجو برای Gazzag در گوگل چیزی حدود نود هزارتاست ولی تعداد نتایج مربوط به Orkut دومیلیون و چهارصدوپنجاه هزارتاست
- چه دلیلی داره که گرداننده های این سایت یه کلمه هم در مورد خودشون توی این سایت اطلاعات ندادند ؟
- این کامنت رو هم بخونید . خیلی جالبه . درباره جاوا اپلت ( که در این سایت استفاده شده ) و امکان کاربردش برای هک و سوء استفاده از اطلاعات شخصی .
- کسی ترکی بلده ؟! (: یه نفر می گفت (( گزگ )) به ترکی یعنی (( بگردیم )) !

نظرات (۳)

  • توسط:عاطفه
  • مطالبت دارای فراز و نشیب زیادیه بیشتریاش خنک و بی مفهومه ..............
  • توسط:مینی ژورنالیست
  • CopyRight! دیگه هیچ چی بهت نمیگم! راستی هیچ وقت منو با اسم و فامیل صدا نزن(کامنت) چون نمی خوام بقیه بدونن کیم!
    http://ermiya.parsiblog.com

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی