بی خوابی های یک ذهن سرگشته

کانال تلگرام @khablog

بی خوابی های یک ذهن سرگشته

کانال تلگرام @khablog

کتاب خوب

يكشنبه, ۲۱ خرداد ۱۳۹۱، ۰۹:۱۷ ق.ظ

بسم الله...

چند وقت قبل در منزل یکی از اقوام کتابی را دیدم به نام «کتاب سلیم بن قیس هلالی » یا عنوان دیگرش« الفبای شیعه، اسرار آل محمد» که چند برگی که آنرا ورق زدم کتاب جالبی به نظر می رسید که در پشت جلد آن به این حدیث از امام صادق برخوردم با این مضمون که:« آن کس از دوستان و شیعیان ما که کتاب سلیم بن قیس هلالی نزدش نباشد، چیزی از امر(ولایت) ما نزدش نیست.این کتاب الفبای شیعه و یکی از اسرار آل محمد صلی الله علیه و آله و سلم است» و همینطور احادیث دیگری از امام سجاد و امام باقر (ع). پرداختن به موضوع این کتاب و نویسنده اش(سلیم بن قیس) خود ماجرای دیگری دارد که باید در یادداشتی جداگانه در مورد آن نوشت... همین قدر بگویم که در این کتاب آنقدر احادیث و روایات ناب و معتبر و عجیبی در خصوص اهل بیت (ع) بویژه امام علی(ع) آمده است که خواندن آن را به هر کسی توصیه نمی کنم.

کتاب سلیم بن قیس هلالی حاوی روایاتی است درباره فضایل اهل بیت، امام شناسی، اخباری درباره حوادث پس از رحلت رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم و مطالبی از این دست که جمع آوری آنها در آن زمان جرم به شمار می‌آمد.
از این رو سلیم هنگام مرگ، این کتاب را به رسم امانت و به نام «سرّ» (امر مخفی) به ابان بن ابی عیاش سپرد و او نیز هنگام مرگ آن را نزد عمر بن اذینه به ودیعت نهاد، و تا امروز که به دست ما رسیده در میان شیعیان کتابی شناخته شده بوده است.
نام اصلی کتاب را » کتاب السقیفه » و برخی «کتاب اسرار آل محمد» دانسته اند، ولی در روایات از آن به «کتاب سلیم بن قیس » یاد شده است.
سلیم بن قیس در جمع‌آوری روایات این کتاب زحمت زیادی کشید و برای اطمینان، گاهی یک مطلب را از چند نفر می‌پرسید.پس از جمع آوری نیز یک بار نتیجه تلاش خود را به امام علی علیه السلام عرضه کرد و امام درستی آن را تایید فرمود.
از این رو کتاب وی یکی از اصول حدیث شیعه به شمار می‌رود و غالب علمای شیعه به آن اعتماد کرده اند. گروهی نیز که بر آن خرده گرفته اند، به سبب تحریف‌هایی بوده که در برخی نسخه های آن وارد شده است.
از مطالعه فهرست کتاب‌هایی که به دست ما رسیده چنین بر می‌آید که این کتاب قدیمی‌ترین کتابی است که به دست مسلمانان نوشته شده و متن اصلی آن هنوز باقی است، و هیچ کدام از کتب اسلامی موجود، قدمت آن را ندارند.
ابان بن ابی عیاش این کتاب را با حضور جمعی از بزرگان شیعه برای امام سجاد علیه السلام خواند.
این کار سه روز به دراز کشید. امام همه مطالب کتاب را تایید کرد و گواهی داد که سلیم بن قیس راست گفته است.
عمر بن اذینه نیز بار دیگر آن را برای امام باقر علیه السلام خواند. امام باقر نیز با شنیدن مطالب آن گریان شد و به درستی آن گواهی داد.
امام صادق علیه السلام نیز فرمودآن کس از دوستان و شیعیان ما که کتاب سلیم بن قیس هلالی نزدش نباشد، چیزی از امر (ولایت) ما نزدش نیست.
این کتاب الفبای شیعه و یکی از اسرار آل محمد صلی الله علیه و آله و سلم است».

 

بانو که از علاقه من نسبت به این کتاب اطلاع پیدا کرده بود و میدانست که قصد خرید آن را دارم، جزو هدایای روز تولدم هم این کتاب راه به من هدیه داد که هر روز در مسیر منزل تا محل کار و بالعکس و شبها قبل از خواب آن را مطالعه می کردم و سه روز قبل توانستم این کتاب را تمام کنم.

الان هم نوعی اعتیاد پیدا کرده ام نسبت به مطالعه کتاب در فرصت های خالی بویژه در مسیر رفت و برگشت از منزل به محل کار... دوستان اگر کتاب مناسبی سراغ دارید معرفی نمایید.

 

نظرات (۱)

چشم آقا محمد رضامیرم کتاب دیگه میخرم برات

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی