بی خوابی های یک ذهن سرگشته

کانال تلگرام @khablog

بی خوابی های یک ذهن سرگشته

کانال تلگرام @khablog

یک فیلم فاخر و ماندگار به نام ملک سلیمان

پنجشنبه, ۲۲ مهر ۱۳۸۹، ۱۱:۴۵ ق.ظ

دیروز برای انجام کاری به موسسه خدمات مشاوره ای و امور جوانان آستان قدس می رفتم که در بین راه متوجه شدم فیلم سینمایی ملک سلیمان اکران شده است و بلافاصله بعد از انجام کارهایم به سمت سینما هویزه رفتم و این فیلم فاخر و بسیار زیبا را دیدم.تماشای این فیلم بهانه ای بود برای نوشتن در رابطه با آن.

شکی نداریم که سینمای ایران سینمایی است که فیلم هایش ۱۰۰ درصد مصرف داخلی دارند. به ندرت در این سینما فیلمی ساخته می شود که بتوان به راحتی و با خیال راحت روی مصرف بین المللی اش حساب کرد و مطمئن بود که انقلاب دارد «محصول فرهنگی» صادر می کند! بعضاً فیلم هایی از سینمای ایران در دنیا اکران می شوند که نه تنها هیچ ربطی به آرمان اسلامی انقلاب ندارند بلکه شاید در مقابل آن اهداف هم قرار می گیرند.

اما ساخت فیلمی همچون ملک سلیمان این نوید را داد که می توان به عرضه ی جهانی اش اندیشید و محصولی فرهنگی را به دنیا صادر کرد. فیلمی که اولین تجربه ی حرفی ای فیلمسازی دیجیتالی در سینمای ایران به شمار می رود و با بهره گیری از جلوه های بصری و تیم حرفه ای در بخش های مختلف، از تصویر برداری و صداگذاری و جلوه های ویژه گرفته تا طراحی سایت و حتی طراحی پوستر فیلم، آمده است تا آغاز گر انقلابی در سینمای ایران باشد.

ماجرا آنجا جالب تر می شود که خبرهایی از همکاری تئوریسین ها و تحلیل گران انقلابی اسلامی و مشاوره های افرادی همچون «دکتر عباسی» به این فیلم شنیده می شود. خلا این همکاری ها هم در سینمای ایران به شدت احساس می شود. سینما گران کار خود را می کنند و تئوریسین ها و کارشناسان محتوایی ما کاری دیگر. ملک سلیمان سعی کرده است حتی این خلاها را هم پر کند.

ملک سلیمان یک فیلم دنباله دار است که قسمت اول آن که اکنون ساخته شده است به ماجرای درخواست حضرت سلیمان از خداوند برای داشتن یک ملک بی بدیل اشاره می کند که خداوند با نشانه هایی سلیمان را برای داشتن چنین ملکی تحریک می کند. اما برای بدست آوردن آن باید از فتنه های مختلفی عبور کند که مهمترین آنها فتنه ی اجنه و شیاطین است که قصد فتنه و از بین بردن انسان ها را دارند. که حضرت سلیمان پس از غلبه بر فتنه ی آنها اجنه و شیاطین را به تسخیر خود در می آورد.ماجرای تسخیر و تسلط بر باد نیز در این قسمت  نشان داده شده است.

تاکید بر ولایت پذیری و تبعیت از ولی خدا بخصوص در هنگام هجوم فتنه‌های اشرار و همچنین برای رهایی از شر شیاطین و فراخوانان به بدی که گریبانگیر همه اعصار بشری بوده است، مهم‌ترین اتفاق دیگری است که در مضمون این فیلم افتاده است.

در قسمت دوم این فیلم نیز که قرار است ساخته شود حضرت سلیمان به وسیله قوایی که بدست آورده است، بنا های رفیع و بلند و باشکوه می سازد و قصری از آبگینه بنا می کند. او برای گسترش خداپرستی با لشکریان انسانی، شیطانی و حیوانی خود در جهان به سفر می پردازد. همچنین در این فیلم شاهد داستان هدایت ملکه سبا خواهیم بود.

در بیست و هشتمین جشنواره بین المللی فیلم فجر این فیلم نامزد 9جایزه گردید که در نهایت توانست 5سیمرغ بلورین این جشنواره را به خود اختصاص دهد.

جای خالی فیلم هایی همچون ملک سلیمان در سینمای ایران کاملاً احساس می شود. ملک سلیمان شروع حرکتی است که می تواند انقلابی را در سینمای ایران به وجود آورد. انقلابی که شاید چندین سال دیر آغاز شده است اما امید آن می رود که با ملک سلیمان با شتاب بیشتری پیش رود و سینمای ما را به آنجایی برساند که باید.

 

نظرات (۱۳)

  • توسط:من او ...
  • با سلام ...از اینکه در شهر خودم دوستان اهل قلمی چون شما می بینم خوشحالم ...اینها قسمتی از نقد حقیر بود به فیلم ...البته حضرت قطره"http://ghatreh89.blogfa.com/author-ghatreh89.aspx"مفصل به این فیلم پرداخته ان ...از آشناییتون خیلی خوشحال شدم ...مستدام باشین ...
  • توسط:من او ...
  • اگر تسخیر نبی یا ائمه بر نفوس بگونه ای باشد که سلب اختیار از آدم و جن کنه اونوقت سلب مسئولیت نیز کرده و از جزاء و پاداش دیگر خبری نباید باشه همینطور تذکر و موعظه و انذار ...در فقه هم داریم عده ای رفع القلم هستن مثل طفل نابالغ مجنون و بیمارانی که حال طبیعی ندارن ...تکلیفی و مسئولیتی متوجهشون نیست
  • توسط:من او ...
  • و ما کان لی علیکم من سلطان الاّ ان دعوتکم فاستجبتم لی فلا تلومونی ولوموا انفسکم 22 سوره ابراهیمدر تفسیر «المیزان» در ذیل آیه شریفه آمده است:خداوند در این آیه هر گونه سلطه ظاهری و معنوی را از شیطان نفی کرده؛ یعنی، نه چنین قدرتی دارد که در اراده انسان نفوذ کند و چیزی را بر او تحمیل کرده و بر کاری اجبار نماید و نه دلیل و برهانی دارد تا عقل و اندیشه انسان را تحت تصرف خود قرار دهد تا در نتیجه انسان را ناچار به پذیرش القائات خود بکند. تنها نقشی که او در زندگی انسان دارد، دعوت به سوی باطل است و فلسفه این اندازه تسلط شیطان بر بشر «اختیار انسان» است؛ چون مرتبه وجودی انسان در آفرینش ایجاب می‏کند که او آزاد و مختار باشد و موجود مختار، همواره باید بر سر دو راه و میان دو دعوت حق و باطل قرار گیرد تا کمال خویش را ـ که تنها از راه اختیار و انتخاب به دست می‏آید ـ تحصیل کند. بلی در قرآن بعد از آنکه هر گونه تسلط و نفوذ ابتدایی از شیطان سلب شده، یک نوع سلطنت و نفوذ ثانوی برای او نسبت به برخی از افراد پذیرفته شده است که این حقیقت رادر آیات 99 و 100سوره نحل چنین بیان می‏فرماید: انه لیس له سلطان علی الذین امنوا و علی ربهم یتوکلون و انّما سلطانه علی الذین یتولونه و هم به مشرکون همانا شیطان بر مردمی که به خدا ایمان آورده و بر پروردگار خویش اتکا و اعتماد کرده‏اند، هیچ گونه تسلط و نفوذی ندارد و تنها تسلط او منحصر به اشخاصی است که خودشان ولایت و سرپرستی او را پذیرفته و دست ارادت و دوستی به او داده‏اند.بدیهی است این سلطنت و نفوذ ثانوی که شیطان بر گروهی ازانسان‏ها پیدا کرده است نه تنهابا اراده و اختیار و استقلال انسان هیچ منافاتی ندارد؛ بلکه خود آنان با اراده و اختیار، زمام امورشان را به دست شیطان داده و ولایت و زمامداری او را پذیرفته‏اند.
  • توسط:من او ...
  • متاسفانه برخی از دوستان مذهبی به دلیل اینکه جناب بحرانی بچه مسلمون و مذهبی و انقلابی و در خط رهبری و نظام است اینگونه نقدها رو دلسرد کننده برای ایشون می دونن...به نظر می رسه کسی که می خواد یک آموزه دینی رو در قالب هنر عرضه کنه وسواس و دقت فوق العاده ای می طلبه که در این فیلم تنها در جلوه های ویژه خودش رو نشون داده یادمون نره امتیاز و وجه تمایز هنر دینی در مقایسه با هنر غیر دینی همین محتوی و آموزه های اخلاقی و معارف نابه که اینگونه متاسفانه ذبح می شه ... من نقد فیلم رو هم در برنامه هفت آقای جیرانی دیدم "قبل از دیدن خود فیلم"آنقدر راغب شدم که مشتاقانه رفتم و متعجب برگشتم ...
  • توسط:من او ...
  • نکات دیگه1) نبی و رسول ابتدا مبشر و منذر است بعد قتال ...در ملک سلیمان دلسوزی و رافت سلیمان در هدایت رو نمی بینیمدر غزوات رسول هم جز بدر شروع کننده او نبود و در بدر هم عده وتجهیزات کمتر ؛از آن مسلمانان بود2)رجز خوانی از سنتهای عرب پیش از بعثت بوده که مانند سنت ازدواج و معامله با ظهور اسلام تجویز شد اما محتوا و گاها فرم عوض شد ...در رجز خوانیها هم رسول و ائمه بویژه اباعبدالله رافت دلسوزی حریص بودن بر رشد و هدایت موج می زند ....اینجا خبری نیست ...3)در جنگها نیات انگیزه ها اهداف و حتی ابزار مهم هستندر این فیلم ادمی به سلیمان به همان اندازه نزدیک می شود که با زرو ...آرنولد ...شوارتز زنگر ...سیگال ...راکی ...رمبو و ...در مواجهه با آدمهای شرور مواجه می شون ...
  • توسط:من او ...
  • حکومت سلیمان باید پیش از حاکم بودن بر ملک بر دلها حکومت کند ...جنگ و قتال و جهاد رو نفی نمی کنم و نمی خوام بگم همه با موعظه هدایتمی شن اما در این فیلم حکومت بردلها دیده نمی شه ...حتی اونجایی که مردم از آمدنش خرسندن تنهابرای نجات از کشته شدن به دست شیاطین هستن ...4)یه اشکال اساسی این است که به نظر می رسد شیاطین و یا اجنه در این برههدر هیات و شمایل آدمی شکل می گیرن و بعد با صالحان درگیر می شون و البته این میان اولیاء و دوستان شیاطین"انسانهای شرور" و اجنه "از نوع شر چرا که اجنه نیز خیر و شر دارن و مانند آدمی دارای اختیار"نیز در جبهه باطل قرار می گیرن ...کما اینکه در غزوه بدر به صراحت قرآن فرشتگان در لباس و هیات آدمی به کمک مسلمانان آمدن ...وَ لَقَدْ نَصَرَکُمُ اللَّهُ بِبَدْرٍ وَ أَنْتُمْ أَذِلَّةٌ فَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَ آل عمران123إِذْ تَقُولُ لِلْمُؤْمِنینَ أَ لَنْ یَکْفِیَکُمْ أَنْ یُمِدَّکُمْ رَبُّکُمْ بِثَلاثَةِ آلافٍ مِنَ الْمَلائِکَةِ مُنْزَلینَآل عمران124بَلى‏ إِنْ تَصْبِرُوا وَ تَتَّقُوا وَ یَأْتُوکُمْ مِنْ فَوْرِهِمْ هذا یُمْدِدْکُمْ رَبُّکُمْ بِخَمْسَةِ آلافٍ مِنَ الْمَلائِکَةِ مُسَوِّمینَ آل عمران125می گوید سه هزارتا فرشته فرستادیم اگر آدم خوبی باشید 5 هزارتامی فرستادمنه اینکه در خود انسانها شیاطین و اجنه حلول کنن و اختیار از آدمی بگیرن کما اینکه سلیمان در مواجهه با یکی از دوستانش"که می خواهد به او حمله کند " و همینطور آن عالیجناب توضیح می خواهد و او را به خدای یگانه دعوت می کند و تا بیرون نیامدن اجنه یا شیاطین از جسم ایشان آن عالیجناب ناله کنان و استغاثه کنان می گوید : نمی توانم نمی توانم !!!!
  • توسط:من او ...
  • آیات قرآن کریم بیانگر این حقیقت هستند که محدوده اثرگذاری و نفوذ شیطان در انسان محدود است و انسان برخوردار از اختیار این امکان را دارد که با آگاهی، هوشیاری، شناخت وسوسه های شیطان و توکل و توسل همیشگی به خداوند متعال از شر وسوسه های شیطانی در امان باشد .در واقع شیطان یک دعوت کننده است و این امکان را ندارد که انسان را وادار به انجام کاری نماید، او دعوت می کند و این انسان است که می تواند این دعوت را پذیرفته و در دام شیطان گرفتار شود و یا او را پس زده، خود را محفوظ بدارد، در واقع همه چیز در نهایت به خود انسان بر می گردد که دعوت شیطان را بپذیرد یا قاطعانه آن را رد کند .آنچه از نصوص دینی به ویژه از قرآن کریم استفاده می‏شود، قلمرو نفوذ شیطان در انسان فقط در حد وسوسه و جلوه دادن خیال یک امر باطل است، که با عناوین «وسوسه»، «تزیین» و «تسویل» بیان شده است و او هیچ‏گونه اکراه و اجباری بر انسان ندارد. این حقیقت را قرآن کریم در آیه 22 سوره «ابراهیم» از زبان شیطان چنین نقل می‏کند: و ما کان لی علیکم من سلطان الاّ ان دعوتکم فاستجبتم لی فلا تلومونی ولوموا انفسکم شیطان در قیامت خطاب به گمراهان می‏گوید:من در دنیا هیچ گونه قدرت و تسلطی بر شما نداشتم به جز اینکه شما را به سوی باطل فرا خواندم و شما نیز اجابت کردید. پس مرا بر گمراهی خویش ملامت نکنید، بلکه خود سزاوار سرزنش هستید
  • توسط:من او ...
  • انه لیس له سلطان علی الذین امنوا و علی ربهم یتوکلون و انّما سلطانه علی الذین یتولونه و هم به مشرکون 99نحلهمانا شیطان بر مردمی که به خدا ایمان آورده و بر پروردگار خویش اتکا و اعتماد کرده‏اند، هیچ گونه تسلط و نفوذی ندارد و تنها تسلط او منحصر به اشخاصی است که خودشان ولایت و سرپرستی او را پذیرفته و دست ارادت و دوستی به او داده‏اند.بدیهی است این سلطنت و نفوذ ثانوی که شیطان بر گروهی ازانسان‏ها پیدا کرده است نه تنهابا اراده و اختیار و استقلال انسان هیچ منافاتی ندارد؛ بلکه خود آنان با اراده و اختیار، زمام امورشان را به دست شیطان داده و ولایت و زمامداری او را پذیرفته‏اند.
  • توسط:من او ...
  • بعداز دیدن این فبلم مهمترین سئوال این بود که اگر اجنه و یا شیاطین اینقدرقدرت داشته باشن که در اولیاء خود نفوذ کنن که دست و پا و ذهن و جوارح و جوانح اونها رو تصاحب کنن به گونه ای که سلب مسئولیت کنه پس چه جرمی مگر مرتکب شده ان ؟اصولا با تعالیم قرآنی که بارها در قیامت شیطان با صراحت می گه من فقط دعوت کننده بودم در تعارض واضحه ...همانطور که رسول نمیتونه بر اونها مسلط باشه و همه زیبایی آفرینش و ترکیب آدمی به همینهانما انت مذکر لست علیهم بمسیطر غاشیه 21ـ22فَبِعِزتِکَ لاَغْوِیَنهُمْ أَجْمَعِینَ* إِلا عِبَادَکَ مِنْهُمُ الْمُخْلَصِینَ؛ (ص/ 82 و 83)فَزَیَّنَ لَهُمُ الشَّیْطانُ أَعْمالَهُمْ فَهُوَ وَلِیُّهُم الْیَوْم‏ (نحل 63)شیطان اعمال آن‏ها را بر ایشان آراست و امروز هم ولی و سرپرست آن‏هاستوَ کَذَلِک جَعَلْنَا لِکلِّ نَبىٍ عَدُوًّا شیَطِینَ الانسِ وَ الْجِنِّ یُوحِى بَعْضهُمْ إِلى بَعْضٍ زُخْرُف الْقَوْلِ غُرُوراً وَ لَوْ شاءَ رَبُّک مَا فَعَلُوهُ فَذَرْهُمْ وَ مَا یَفْترُونَ(112انعام)وَ لِتَصغَى إِلَیْهِ أَفْئِدَةُ الَّذِینَ لا یُؤْمِنُونَ بِالاَخِرَةِ وَ لِیرْضوْهُ وَ لِیَقْترِفُوا مَا هُم مُّقْترِفُونَ(113انعام)ترجمه :112 - اینچنین در برابر هر پیامبرى دشمنى از شیاطین انس و جن قرار دادیم که سخنان فریبنده و بى اساس ‍ (براى اغفال مردم ) به طور سرى (و درگوشى ) به یکدیگر مى گفتند و اگر پروردگار تو مى خواست چنین نمى کردند (و اجبارا مى توانست جلو آنها را بگیرد ولى اجبار سودى ندارد) بنابراین آنها و تهمت هایشان را به حال خود واگذار!113 - و نتیجه (وسوسه هاى شیطان و تبلیغات شیطان صفتان ) این خواهد شد که دلهاى کسانى که به روز رستاخیز عقیده ندارند به آنها متمایل میگردد و به آن راضى مى شوند و هر گناهى بخواهند انجام دهند، انجام مى دهند
  • توسط:الهه شرق
  • تو اگر در تپش باغ خدا را دیدی، همت کن و بگو ماهی ها، حوضشان بی آب استخیلییییییییییییییییییییییییییییییییییییی بهت حسودیم شد که تولد امام رضا رو کنارش بودی.هر وقت از جلوی حرمش رد میشی یا نگاهت به کبوترای گنبد طلا میفته... منو هم دعا کن........مرسیییییییییییییییییییییییییییی
  • توسط:سعیده السادات موسویان
  • سلام.اونقدر تحلیلتون بلیغ و شیوا است که آدمو مجبور میکنه حتما بری و فیلم رو ببینی! اونم کسی که حداقل دو ماهی یه بار، سینما میره! تو فکرش بودم که این فیلم رو با دوستان برم و ببینم! شما با نوشته تون بیشتر تحریک کردید منو!درست میگید!ما تا دلمون بخواد تو جامعه مون اهل قلم داریم اما پای عمل فیلم سازی که میرسه، آن چنان تو سرِ فیلم نامه میخوره که اصلا زیبایی کتبی فیلم نامه رو نداره! گاهی هم برعکس!همیشه دلم میخواست و میخواد که یه وارد عرصه سینما بشم و یه جورایی آرمانهایی که تو خط آرمان مونده رو عملی کنم! حیف که فعلا نشد و ما شدیم دانشجوی یه رشته ی دیگه!ولی با همه اینها، یه برنامه هایی دارم که برای حقیقی کردنش عمر نوح لازمه و صبر ایوب!( البته با کمی اغراق برای زیباتر کردن کلام!!)
  • توسط:سعیده السادات موسویان
  • سلام.نظرم رو در مورد مبحث تا آخر شب میدم!فعلا فقط میگم:بعد از مدتها باز دوباره اومدم و قاصدکم به روز شد!دوباره مثل همیشه مزاحم همیشگی ام!
    افزایش بازدید وبلاگ شماکاملا رایگانافزایش بازدید = افزایش رتبه در گوگلhttp://money2011.blogfa.com/post-9.aspx

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی